Bil lys – Lyspærer, xenonlys

Sist oppdatert: 12. oktober 2018


Bil lys – Lyspærer, xenonlys

Hvilke regler gjelder for bil og lys i Norge?

Parkeringslys

Det er påbudt med to lykter foran som gir hvitt parkeringslys. Disse skal alltid være slått på, uansett hvilke andre lys du bruker. Det er kun lov til å bruke to parkeringslys foran og to bak. Det er ikke tillatt å bruke ekstramonterte parkeringslys. Parkeringslys skal være på når bilen er parkert slik at den er til hinder for andre trafikkanter.

Nærlys

Det er tillatt med to nærlys foran, hvit eller gult. Nærlysene kan anvendes sammen fjernlys men er forbudt å anvende sammen tåkelys. Slår du på tåkelysene skal nærlysene slås av. Det er ikke tillatt med nærlys når bilen er parkert.

Fjernlys

Godkjente fjernlys kan ettermonteres. Det er kun tillatt bruke fjernlys to og to, ikke ett eller tre.  Totalt antall tillatte fjernlys er seks. Det finnes regler for tillatt total lysstyrke.

Tåkelys

Du får bruke maksimalt to tåkelys. Disse får ikke anvendes sammen nærlysene. I dagslys er det tillatt å bruke tåkelys som kjørelys, er det mørkt ute er dette forbudt. Det er også forbudt å anvende tåkelys sammen fjernlys. Tåkelys skal brukes ved tett tåke eller vanskelige og uoversiktlige kjøreforhold.

Tåkelys skal ikke brukes sammen nærlys

Bremselys

Det er tillatt å ettermontere bremselys. Disse skal lys kontinuerlig når du bremser. Det er forbudt med bremselys som blinker.

Orange sidemarkeringslys

Det er tillatt med to orange markeringslys på hver side.

Blinkende gult lys

Dette er tillatt i spesielle situasjoner når din bil kan være til hinder eller fare for andre trafikanter. Blinkende gule lys kan anvendes ved kjøring med bred last, ekstra sakte kjøring eller i forbindelse med veiarbeid.

Topplys

Har kjøretøyet en bredde på over 210 cm er det påbudt med toppmarkeringslys. Er bredden mellom 180 og 210 cm er dette frivillig. Ved en bredde under 180 cm er topplys forbudt. Andre typer lys Lys under bilen er forbudt. Det samme gjelder ulike typer uorginale spesiallys.

Unngå ubehagelig biltyveri, anskaff en effektiv bilalarm.

Xenonlys / LED lys – hvordan fungerer det?

Xenonlys fungerer på samme måte som lysrør. Det betyr at lampen er fylt med gass som lyser ved hjelp av gnist fra elektroder som er plassert i hver ende av lampen.

Dette skaper et kraftig lys som er flere ganger sterkere enn halogenlamper.  Lyses er hvitt og ligger veldig nære dagslys. Xenonlampen gir et bredere og jevnere lysfelt. Sidelyset er også betydelig kraftigere enn for halogenlampene.

Bi-xenon

Xenonlamper med både nær- og fjernlys i èn lampe kalles bi-xenon. Før bi-xenon lampene kom var det kun nærlyset som hadde xenonlampe. Fjernlyset var fortsatt halogen. Dettte skyldes at xenonlampene trenger noen sekunder før de oppnår full lysstyrke. Dette gjorde det umulig å f.eks blinke med fjernlysene. Bi-xenonlampen er èn lampe som lyser i fjernlys styrke hele tiden. Med  nærlys blendes lampen ned med en elektromagnetisk blender.

Adaptive bi-xenon

Adaptive lamper har funksjoner som tilpasser belysningen spesielle funksjoner. En funksjon er at lampen følger rattutslaget slik at det alltid lyser i den retning bilen er på vei. Andre funksjoner er kurvelys, dvs at lampen lyser opp området nær bilen ved lavere hastigheter.

Adaptive Bi- Xenon med LED kjørelys

Hvilke ”intelligente” lysløsninger som tilbys varierer fra bilmerke til bilmerke.

Ettermontering av xenon

Det finners mange sett for ettermontering av xenonlys i handelen. Lampene skal være godkjente for den enkelte bil. Det stilles også krab til lyktespylerne og automatisk høyderegulering av lyktene.

Tips til kjøp av startkabler.

LED lys – hvordan fungerer det?

LED betyr lysdiode på norsk. En lysdiode lyser uten glødetråd eller gasser.

LED lyset har mange fordeler fremfor xenon og halogen:

– Veldig fleksible, lyset kan styres fritt.

– Høy effektivitet, bruker lite strøm i forhold til lysstyrken.

– Tåler ”alt”, også slag og høye temperaturer

– Miljøvennlige, inneholder ikke kvikksølv og andre giktige metaller.

– Rask responstid, lyset tennes med èn gang.

– Moderne og populær design.

Xenon lyser bedre enn halogen

Dagens biler har enten xenonlys eller halogenlys. Halogenlys har vært standard i mange år, xenon ble lansert for noen år tilbake. Mange betaler litt ekstra for xenonlys, men lønner det seg?

Bedre lys

Tester viser at xenon gir et bedre lys enn halogen selv om de beste halogenlysene har bortimot samme lyskvalitet som de rimeligste xenonlysene. Xenonlys er hvitere og mer likt dagslys. I tillegg fordeles lyset bredere og jevnere foran bilen. Lyset oppleves også som kraftigere.

Bakdelen med xenon er at du lett blir blendet i tett tåke og snøvær, lyset er så kraftig at det reflekterer og blir veldig forstyrrende. Resultatet blir at du under slike forhold må redusere farten betydelig mer enn med halogenlys. I tillegg har xenonlys en tendens til å forstyrre motgående trafikk. På ujevn vei vil xenonlyset ”blinke” pga dårligere automatisk høydejustering.

Pris?

Xenonlys koster mellom 5- og 10.000 kroner ekstra. Dette beløpet er ikke så avskrekkende når man handler en bil til flere hundre tusen kroner. Overraskelsen kommer når du skal skifte xenonpæren, det koster ofte uforholdsmessig mye. De fleste bilmodeller må på verksted for skifte av pære. Prisen blir flere tusen kroner.

Xenonlys har lengre levetid enn halogenpærer. I tillegg bruker de betydelig mindre strøm, noe som betyr reduserte drivstoffutgifter.

Høyere pris ved salg

Bruktbiler med xenonlys er lettere å selge enn biler uten, det betales også noen tusen ekstra. Dette gjelder spesielt for biler i toppsjiktet.

Alle pro og kontra tross alt, bransjen er enig om at xenonlys er en dyr og komplisert teknologi som etter hvert vil forsvinne. LED lys er det nye, men det koster enda mer.

Tekst: Sture Bjørseth

Du liker gjerne...