Slik blir du en populær vert eller vertinne

Tar du deg jobben med å invitere til fest og selskap bør du også ta deg tid til å gjøre det ordentlig og med stil. Hvordan vil selvfølgelig avhenge av hvilket selskap det handler om, men altfor mange utnytter ikke mulighetene til å gjøre arrangementet til noe ekstra. Det skal ikke så mye til når du vet hvordan du skal gå fram.

Her er noen tips:

Fase 1: Oppløpet og forberedelsene

Sett gjestene i god stemning i god tid før festen. Du kan bygge opp spenning og forventninger med noen enkle triks. Det starter med en invitasjon som sendes i god tid. I invitasjonen kan du informere kort om hvordan selskap det dreier seg om, er det noe som skal feires, skal festen ha et tema i forhold til antrekk osv?

Lag en Facebook gruppe hvor alle inviterte har tilgang (så ser gjestene også hvem som er invitert). Her kan du lekke informasjon underveis som ytterligere bidrar til å bygge opp en stemning. Hva med å avsløre valg av vin eller noe fra menyen? Her er det mange muligheter for den som tar seg tid og er litt kreativ.

Fase 2: Planlegg gjennomføringen

Er det noe som er viktig for en vert eller vertinne er det å ha tid til å vie gjestene og selskapet full oppmerksomhet. En vert som springer rundt og stresser med alt mulig under selskapet er ikke en god vert. Du skal ha tid til å prate, introdusere og delta på det som skjer i festlokalet, ikke på kjøkkenet eller på bakrommet.

Dette krever planlegging. Gjør alle innkjøp i god tid slik at du har litt ro ett par dager før festen for å kunne vie deg til detaljene. Det skjer jo også ofte at man ikke så lett får tak i enkelte produkter og må bruke litt ekstra tid på å lete.

Det store stressmomentet i et selskap er maten. Har du en ambisiøs meny og har tenkt å lage maten selv ender det nesten garantert med at du befinner deg på kjøkkenet under store deler av festen. Hvorfor ikke leie inn en kokk, det trenger ikke være så dyrt. Catering er også et tips, det finnes etter hvert mange spennende cateringmenyer. Koster litt, men du verden så enkelt.

Er du smart får du tak i noen ungdommer i familie eller omgangskrets som kan stå for serveringen. Det holder at de er i lokalene til desserten er avsluttet.

Skal du spille musikk, vise bilder eller lignende må du sette opp utstyret og sjekke at det virker før gjestene kommer. Oppdager du midt i selskapet at musikkanlegget ikke fungerer eller at pæren i projektoren er ødelagt har du en perfekt stressituasjon du bør unngå.

Fase 3: Ta vare på gjestene

Som vert skal du hilse på alle gjestene, det er viktig. Du trenger ikke stå i døren å håndhilse på alle, men i løpet av første del av selskapet, helst før maten, må du ha hilst på alle.

Gjestene må få et glass med drikke når de kommer inn i lokalet. Ha gjerne noen skåler med snacks, med det bør være av en type som ikke skitner til fingrene. Ostepop egner seg for eksempel svært dårlig, salte stenger er perfekt.

Du har et ansvar for at alle er med i selskapet. Det betyr blant annet at du må hjelpe de som ikke er så utadvente og kanskje ikke kjenner andre på festen til å komme i kontakt med andre. Som vert er det enkelt for deg å introdusere gjestene for hverandre. Har kan du også være litt smart når du eventuelt bestemmer bordplassene. Du scorer mange poeng om du tar rollen som gentleman.

Fase 4: Hold ut, ikke vær festbrems

Du må være med til siste slutt. Derfor bør du være litt ekstra opplagt når festen starter. Får du tatt en kort napp ett par timer før gjestene kommer har du litt mer å gå på. Det verste du kan gjøre er å stå opp grytidlig på festdagen, jobbe og stresse med forberedelser hele dagen og være helt utslitt når festen starter. Ikke drikk for mye tidlig på kvelden.

Lykke til!

You may also like...